Onderzoek met bronnen
‘Geen garantie voor de toekomst’
of Lees het onderzoek bij De Groene Amsterdammer
Nederland kampt al met watertekorten en deze lopen in de toekomst verder op. Provincies zouden watervoorraden aanwijzen. Die doelen worden niet gehaald. ‘Problemen worden niet kleiner, eerder groter.’
Bij Kruisland, in het meest westelijke hoekje van Noord-Brabant, strijden vijftig boeren, verenigd in de Stichting Anti Drinkwaterwinning Kruisland1 tegen een nieuwe waterput. ‘De toekomst van onze bedrijven staat op het spel’, zeggen de landbouwers2 die vrezen voor een zakkende bodem en strengere regels voor bestrijdingsmiddelen en mest.
In heel Nederland staat de drinkwatervoorziening onder druk3, maar in Brabant knelt het het meest4. Eerder moest drinkwaterbedrijf Brabant Water al waterwinputten sluiten5 vanwege vervuiling door bestrijdingsmiddelen. Ook zijn de Brabantse zandgronden waar het grondwater onder verscholen zit zo droog dat er volgens waterwetgeving6 geen extra water uit opgepompt mag worden. Tot 2030 komt Brabant Water vier tot zes miljoen kubieke meter water te kort per jaar7, net zoveel als het verbruik van een stad als Dordrecht8.
Brabant Water heeft maar twee mogelijke9 locaties om extra water op te pompen. Bij Kruisland loopt het dus stroef, ook al zegt de provincie dat waterwinning en landbouw hier goed samen kunnen gaan10. En ook bij de ander, Gilzerbaan in buurt van Tilburg, botsten de plannen op bezwaren11. Milieuorganisaties en drinkwaterbedrijf Brabant Water treffen elkaar al jaren in de rechtbank van Breda. Beschermde natuurgebieden12 als de Regte Heide, waar schapen dartelen tussen vennen en vochtige heide, mogen van de wet niet verder verdrogen. Dat de provincie en het drinkwaterbedrijf juist daar extra water13 willen winnen, vinden natuurorganisaties onverantwoord. Maar zonder deze winning zou Brabant Water14 een ‘acuut leveringsprobleem’15 krijgen. Sinds vorige week is er een compromis16: het bedrijf kan aan de slag maar beloofde om in de toekomst, als er geen watertekorten meer zijn, andere natuurgebieden te ontzien.
Meerdere tinten rood
Al een aantal jaar17 en steeds luider slaan drinkwaterbedrijven en toezichthouders alarm18, want de drinkwatervoorziening loopt steeds verder vast. Vereniging van drinkwaterbedrijven Vewin publiceerde al in 2022 een kaartje19 van Nederland in meerdere tinten rood: door het hele land dreigen tekorten. Nu al moet Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf, noodgedwongen nieuwe drinkwateraansluitingen van bedrijven20 weigeren en is er vrees voor toekomstige woningbouwprojecten in onder meer Utrecht en Overijssel21. In 204022 verbruiken we 30 procent meer water dan nu en komen we jaarlijks 299 miljoen kubieke meter tekort, meer dan het verbruik van heel Noord-Brabant23. Gaat het zo door, dan loopt de watervoorziening net zo vast als het stroomnet.24
Word nu Vriend van Investico en versterk de onderzoeksjournalistiek in Nederland
Nederland dacht zich goed te hebben voorbereid op de groeiende watervraag. De dorre, droge zomer van 2018 is een ‘wake-up call’.25 ‘We moeten eerder een voorraad aanleggen’, zegt Joke Cuperus, toenmalig directeur van drinkwaterbedrijf PWN.26 In het Kamerdebat ‘omgaan met gevolgen van aanhoudende droogte’ vraagt de SP of onze grondwatervoorraden nog wel volstaan; en moeten drinkwaterbedrijven niet extra reserves aanleggen? De VVD is het ermee eens en dient een motie in. Watertekorten moeten hoe dan ook worden voorkomen.27
Die zomer besluit het Rijk dat er extra watervoorraden moeten komen. Binnen drie jaar moeten de provincies de ‘Aanvullende Strategische Voorraden’ zeker stellen.28 ‘Dit zijn geen grote kelders vol stilstaand water, zo werkt het niet,’ legt Peter Salverda uit, ‘want het water dat uit Nederlandse kranen komt is “dagvers” en zit nooit langer dan 24 uur in een reservoir.’29 Salverda is landelijk strategisch omgevingsmanager bij Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf van het land, en bedacht samen met de provincies het plan voor de reserves. Het gaat juist om extra, nieuwe en uitermate goed beschermde locaties voor toekomstige waterwinningen door het hele land. Bedoeld om vanaf 2030 groeiende dorst op te vangen.30
Maar die doelen worden lang niet overal gehaald, blijkt uit onderzoek van Platform Investico met De Groene Amsterdammer, Trouw, Tubantia en de Brabantse Onderzoeksredactie. Zonder dat iemand het hardop zegt zijn de deadlines al verstreken. In een aantal provincies is de situatie nu al zo nijpend, dat de reserves al voor 2030 worden aangesproken31, of dat het aanleggen van reserves niet eens een optie is32. Een robuuste watervoorziening voor de toekomst, misschien wel de allereerste levensbehoefte, komt maar moeizaam van de grond. ‘De problemen zijn niet kleiner geworden, eerder groter.’
Groeiende dorst
Door heel Nederland loopt de zoektocht naar water vast. In twee provincies is het nog niet gelukt om de locaties voor watervoorraden aan te wijzen33, blijkt uit een inventarisatie bij alle provincies. Twee andere kunnen geen reserves aanleggen omdat ze binnenkort al met watertekorten kampen. Acht provincies hebben inmiddels wél locaties voor extra watervoorraden aangewezen34. Maar dat blijkt geen zekerheid, want twee daarvan hebben de reserves door de groeiende dorst al eerder dan 2030 nodig. En in vijf35 van deze acht provincies loopt het aanleggen van de voorraden stroef door tegengestelde belangen en moeizame bestuurlijke processen.
Groningen en Friesland zijn te laat.36 Na zeven jaar is het nog niet gelukt om zelfs maar locaties aan te wijzen. Volgens de provincie Groningen komt de vertraging onder meer doordat een particuliere grondeigenaar geen toestemming gaf voor bodemonderzoek op zijn terrein.37 Vijf gebieden in Friesland komen in aanmerking maar volgens de provincie is verder onderzoek nodig.38 ‘We hebben de voorraden niet direct nodig’, zegt Friso Douwstra (CDA). ‘Er is tijd genoeg.’39 Eerder duurde goedkeuring van een waterwinning bij het Friese dorp Luxwoude, mede door felle protesten van omwonenden, maar liefst zeven jaar.40 In Zeeland lukt het net als in Brabant41 simpelweg niet om reserves voor de toekomst aan te leggen.42 Door het zeewater is het grondwater te zout.43 Dus wil drinkwaterbedrijf Evides extra water tanken uit de Brabantse Biesbosch en naar Midden-Zeeland brengen via een nieuwe, kilometers lange pijp.44 Drenthe en Noord-Holland hebben de reserves netjes aangewezen, maar breken ze door de grote watertekorten al eerder dan 2030 aan.
Elders zijn locaties aangewezen, maar loopt het daarna vast. Soms botsen de plannen op de grenzen van de natuur. De waterwinning in de Limburgse diepe Roerdalslenk kan niet uitgebreid worden.45 Er is al te weinig water, waardoor er volgens Europese regels geen druppel extra uit mag. Ook in de andere twee potentiële waterwingebieden valt er niet veel extra te winnen, bij eentje is het water vervuild door mest.46 In Overijssel is de situatie bijna net zo nijpend als in Noord-Brabant.47 Vitens wil water oppompen bij Daarle-Vriezenveen maar door risico op verdroging en een slechte waterkwaliteit lukt het hier voorlopig niet.48 Wanneer je water gaat oppompen bij Koppelerwaard, trek je water weg bij een Natura2000-gebied dat vervolgens kan uitdrogen. Te veel verdroging mag niet volgens de natuurregels. En bij Bruchterveld, waar bomen ‘s zomers bezwijken door de droogte, concurreer je met boeren die ook water willen oppompen om hun weilanden te sproeien.49 In beide gebieden kan minder worden opgepompt dan verwacht.50
‘Alleen het aanwijzen van een voorraad is geen garantie voor de toekomst,’ zegt Arnaut van Loon, geohydroloog bij onderzoeksinstituut KWR. ‘Of een waterwinning er daarna ook echt komt, valt nog te bezien.’ Een drinkwaterbedrijf mag niet zomaar een waterput slaan.51 Nederland is klein en het aanleggen van een grondwaterwinning heeft effect op de omgeving, ondergrond en natuur. Bij het maken van ruimtelijke plannen wegen provincies af welke belangen (landbouw, industrie, drinkwater, natuur, energie, woningbouw) voorrang krijgen.52
‘Al met al duurt het nog 10 tot 15 jaar na aanwijzing van de voorraden voordat er daadwerkelijk drinkwater kan worden geproduceerd,’ meldt drinkwaterbedrijf Waterbedrijf Groningen schriftelijk.53 Hans de Groene, directeur van vereniging van drinkwaterbedrijven Vewin, zegt dat het ‘in een paar jaar tijd heel veel moeilijker is geworden om op tijd de vergunningen voor waterwinning rond te krijgen. Stikstof speelt een rol, maar ook de trage besluitvorming bij de provincies.’54
Vorig jaar publiceerde de Inspectie Leefomgeving en Transport een snerpende waarschuwing: ‘Drinkwater steeds schaarser: provincie neem verantwoordelijkheid’.55 Wettelijk hebben provincies de ‘zorgplicht’ voor de publieke drinkwatervoorziening, maar die blijkt ‘te weinig doorslaggevend’ bij besluitvorming en ‘krijgt geen voorrang’. ‘Het begint bij provincies,’ oordeelt de inspectie. ‘Zij moeten vanuit de zorgplicht hun verantwoordelijkheid nemen.’
Besef druppelt langzaam binnen
In Den Haag druppelt het besef van de problemen langzaam binnen. Schoon en voldoende drinkwater werd jarenlang gezien als vanzelfsprekendheid; de drinkwaterbedrijven lostten zelf hun problemen op.56 Tijdens de vorige formatie stond de vereniging van drinkwaterbedrijven, niet eens op het lijstje van gesprekspartners die de toekomstige regering wilde raadplegen in aanloop naar het regeerakkoord.57 Kottervisserij PO Urk, Albert Heijn en Maurice de Hond mochten wel aanschuiven.
‘Voormalig minister Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat heb ik vrijwel niet gesproken over de drinkwaterproblemen,’ zegt gedeputeerde Douwstra uit Friesland. ‘Provincies hebben hierover vooral contact met beleidsmedewerkers. Zij zijn er druk mee, maar belangrijke keuzes worden niet gemaakt.’ Zo publiceerde het ministerie van Klimaat en Groene Groei een kaart met mogelijke locaties voor gasboringen.58 Ze liepen dwars over de ingetekende drinkwatergebieden in Friesland, terwijl boringen bij wet verboden zijn in waterwingebieden.59 ‘Ik heb de beleidsmaker van Klimaat en Groene Groei toen gekoppeld aan IenW,’ zegt Douwstra. Kennelijk spraken ze elkaar nog niet.
Provincies en drinkwaterbedrijven vragen het Rijk al langer om hulp en houvast.60 Ze willen dat drinkwater meer prioriteit krijgt in landelijk beleid en wetten, zodat ze daarmee terug kunnen naar de lokale onderhandeltafels. En ze willen een uitzondering op de stikstofregels en voorrang op het stroomnet.61
In januari kwam er wel het gezamenlijke ‘Actieprogramma beschikbaarheid drinkwaterbronnen’.62 De ‘actie’ is bedoeld voor de periode 2023 tot 2030, al werd het document, beter laat dan nooit, pas begin 2025 gepubliceerd. Een overwinning, aldus de drinkwaterbedrijven, al moeten ze nog zien hoe het uitpakt in de praktijk. Voortaan moet ‘het drinkwaterbelang’ meer prioriteit krijgen in ruimtelijke plannen. Betekent dit dan dat drinkwater eerder niét goed werd meegewogen? Salverda: ‘Die verbazing hebben wij ook gehad.’
In een reactie laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat de verantwoordelijkheid bij de provincies ligt en dat de procedures daar ‘intensief’ zijn.63 ‘De lokale politieke situatie is van invloed op de duur van het proces.’ Het Interprovinciaal Overleg, de koepelorganisatie van alle provincies, stelt ‘er v[ertrouwen in te hebben dat ieder zijn eigen rol pakt en dat daardoor watertekorten voorkomen worden’.64
Investico werkt altijd samen met andere media. Zo versterken we de onderzoeksjournalistiek in Nederland.
Den Haag had nog een taak. Sinds 2014 is het Rijk al bezig met schetsen voor de ‘Nationale Grondwaterreserves’.65 Mocht de kerncentrale bij de Antwerpse haven het begeven en radioactieve neerslag onze waterbronnen vervuilen, dan heeft Nederland geen schoon water achter de hand. Dus wil het Rijk naast normale waterputten ook plekken met onaangeraakt bronwater beschermen voor toestanden van grote nood: overstromingen, klimaatrampen, biochemische aanvallen, oorlog of een andere catastrofe.66
Maar ook dit plan schiet niet op, concludeerde de Algemene Rekenkamer al in 2022.67 Toenmalig minister Harbers van IenW beloofde dat het in 2024 geregeld zou zijn.68 Dat is niet gelukt en de verwarring neemt zelfs toe, want hoe werkt de verdeling tussen de provincies die wel en geen noodrantsoen krijgen? Volgens het ministerie hangt dat af van ‘de precieze situatie’.69 Oorspronkelijk waren de reserves vooral bedoeld voor extreme catastrofes.70 Maar de toekomstige watertekorten worden zo groot dat het Rijk ze nu met name ziet als reddingsboei om na 2040 überhaupt nog genoeg schoon water te hebben.71 Nog voor de noodvoorraad is aangelegd beginnen we er aan te knabbelen.
Schoongemaakt rioolwater
De obstakels zijn zo groot, dat drinkwaterbedrijven zich nu uit de problemen proberen te innoveren. Decennialang kwam twee derde van ons drinkwater uit grondwater en een derde uit de rivieren.72 Maar alle tien drinkwaterbedrijven zetten nu ook in op ‘alternatieve’ waterbronnen.73 Ze halen alles uit de kast. Drinkwaterbedrijf Brabant Water probeert zeewater uit de Oosterschelde drinkbaar te maken en Oasen bij Gouda zet in op schoongemaakt rioolwater.74 Toch kan dit kunst- en vliegwerk de komende 25 jaar maar vijf procent extra water opleveren, waarschuwt het RIVM.75 De rest moet toch echt uit ‘ouderwetse’ bronnen komen.
De dag na de val van het kabinet Schoof loopt het zaaltje van drinkwaterbedrijf Dunea in de Scheveningse duinen maar half vol. Veel van de genodigden hadden toch iets beters te doen. In de Tweede Kamer schreeuwt de oppositie die dag over de stilstand die het gevallen kabinet veroorzaakt. Hoe moet het nu met de woningnood, de stikstofcrisis en het klimaatbeleid? Over de drinkwatervoorziening is het stil.76
'De problemen zijn niet kleiner geworden, eerder groter,’ zegt Vewin-directeur De Groene. In zijn praatje haalt hij het rood gekleurde kaartje waarmee de drinkwaterbedrijven eerder de noodklok luidden weer van stal. ‘Deze kunnen we weer gebruiken voor onze pitch om drinkwater in de partijprogramma’s te krijgen. Het draaiboek van toen is nog goed bruikbaar, er is weinig veranderd.’
-
Verzoek aan Provinciale Staten van Stichting Anti Drinkwaterwinning Kruisland om aandacht voor het plan van Brabant Water voor drinkwaterwinning in polder Zegge te Kruisland op 27 januari 2025. ↩
-
Door klimaatverandering (warme zomers) is er meer drinkwater nodig maar is er minder beschikbaar. Naar verwachting moet er in 2030 circa 100 miljoen kubieke meter meer drinkwater worden gemaakt dan in 2020. Het is nu niet zeker of er in 2030 genoeg water is voor de productie van drinkwater, staat te lezen in het RIVM-rapport “Waterbeschikbaarheid voor de bereiding van drinkwater tot 2030 - knelpunten en oplossingsrichtingen”, 3 april 2023. ↩
-
In de hand-out van Vewin “Zekerstellen van de drinkwatervoorziening op korte en lange termijn”, september 2022, staat dat er in de regio West-Brabant per direct problemen ontstaan. In Groningen en delen van Overijssel, Utrecht en Zuid-Holland ontstaan ook per direct problemen. Maar in Noord-Brabant geldt vanaf ongeveer 2030 een onttrekkingsplafond. Er mag dan geen extra grondwaterwater meer uit de bodem onttrokken worden. Dat staat te lezen in het “Regionaal actieplan beschikbaarheid drinkwaterbronnen tot 2030” van Brabant Water, oktober 2024. Voor de andere provincies geldt dat er nog wel meerdere locaties zijn waar water gewonnen kan worden. ↩
-
Zie berichtgeving De Groene Amsterdammer, 25 januari 2025. ↩
-
Volgens de Europese Kaderrichtlijn Water mag de status van het grondwater niet verslechteren. De Hoge Zandgronden in Noord-Brabant kampen al met verdroging blijkt uit het advies “Zonder water, geen later” van de onafhankelijke commissie Droogte, uitgebracht op 15 september 2022. ↩
-
Dat staat te lezen in het “Regionaal actieplan beschikbaarheid drinkwaterbronnen tot 2030” van Brabant Water, oktober 2024, pagina 4. ↩
-
Berekening: Dordrecht telt ongeveer 120.000 inwoners. Gemiddeld waterverbruik per persoon is circa 128 liter per dag (128 x 365) ≈ 46,7 m³ per jaar 120.000 inwoners × 46,7 m³/persoon ≈5,6 miljoen m³ per jaar. ↩
-
“Alleen bij tijdige realisatie van de nieuwe winlocatie Kruisland in combinatie met het volledig benutten van de vergunningscapaciteit van de Gilzerbaan, beschikt Brabant Water over voldoende operationele reserve in West-Brabant.” Dit staat in het “Regionaal actieplan beschikbaarheid drinkwaterbronnen tot 2030” van Brabant Water, oktober 2024, pagina 7. ↩
-
Schriftelike reactie, provincie Noord-Brabant aan Investico, 27 juni 2025. ↩
-
Brabants Landschap en de Brabantse Milieufederatie hebben beroep ingesteld tegen de vergunning voor het vergroten van de drinkwaterwinning Gilzerbaan. In september 2023 is dit beroep behandeld door de rechtbank in Breda. ↩
-
De Regte Heide is Natura2000-gebied. ↩
-
Jarenlang werd op deze locatie jaarlijks 14,7 miljoen kuub grondwater opgepompt, maar door de stijgende vraag koos Brabant Water voor het benutten van de lang geleden (in 1972) vergunde maximale hoeveelheid van 18 miljoen kuub. De provincie stemde in, maar Brabantse Milieu Federatie (BMF) en Brabants Landschap vrezen voor verdere verdroging van het nabijgelegen natuurgebied De Regte Heide & Riels Laag. Zij gingen in beroep tegen de goedkeuring van de provincie. Dat blijkt uit een artikel van BN DeStem, 20 januari 2024. ↩
-
Op 20 juni besloot de rechter dat Brabant Water weer water mocht oppompen. Volgens de rechter is er “voldoende en onbetwist heeft onderbouwd dat een acuut drinkwaterprobleem is ontstaan in West- en Midden-Brabant sinds de schorsing van de natuurvergunning.” ↩
-
Citaat van de advocaat van Brabant Water, blijkt uit een artikel van BN DeStem), 06 juni 2024. ↩
-
Overeenkomst rond grondwaterwinning Gilzerbaan, Brabant Water, 27 juni 2025. ↩
-
Sinds 2022, zie de hand-out ‘Zekerstellen van de drinkwatervoorziening op korte en lange termijn’ van Vewin. ↩
-
Zie Signaalrapportage Drinkwater steeds schaarser: provincie neem verantwoordelijkheid, ILT, 15 januari 2025. ↩
-
In de hand-out van Vewin “Zekerstellen van de drinkwatervoorziening op korte en lange termijn”, september 2022, p. 5. ↩
-
Schriftelijke reactie Vitens van 27 juni 2025. ↩
-
Ontwikkeling van drinkwaterverbruik scenario waarna het ministerie van IenW en EZK verwijzen in de Structuurvisie Ondergrond, juni 2018 p. 42. Naar dit scenario wordt ook verwezen in de doelen van de Aanvullende Strategische Voorraden op p. 49. ↩
-
Zie Brabant Water, jaarverslag 2023. ↩
-
Niet alleen drinkwaterbedrijven maar ook provincies en bedrijven maken zich zorgen dat de drinkwatervoorziening vastloopt. Zie onder meer berichten van PVB Nederland en IPO, 2024, 2025. ↩
-
Zie onder andere dit bericht van Drinkwaterplatform, kennisplatform over de drinkwatervoorziening i Nederland, juni 2020. ↩
-
Zie Waterspiegel, mei 2019, p. 24. ↩
-
Zie plenair debat ‘Omgaan met gevolgen van aanhoudende droogte’, Tweede Kamer, 13 februari 2019, onder meer p.7, p. 21. ↩
-
Dit is vastgelegd in de Structuurvisie Ondergrond, Ministerie van IenW en Ministerie van EZK, juni 2018, zie onder meer p. 7. ↩
-
Interview met Peter Salverda, Vitens, 4 juni 2025. ↩
-
Rapport De drinkwaterwinning van de toekomst, RIVM, 2025, p. 25. ↩
-
Het gaat om Drenthe en Noord-Holland, blijkt uit schriftelijke beantwoording vragen, 2 en 4 juni 2025. ↩
-
Het gaat om Noord-Brabant en Zeeland, zie toelichting in voetnoten 41 en 42. ↩
-
Het gaat om Groningen en Friesland, blijkt uit schriftelijke beantwoording vragen, 11 en 4 juni 2025. ↩
-
Het gaat om Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg, Zuid-Holland, Noord-Holland, Flevoland en
Utrecht, blijkt uit schriftelijke beantwoording, juni 2025. ↩
-
Het gaat om Overijssel, Gelderland, Zuid-Holland, Limburg en Utrecht, blijkt onder meer uit schriftelijke beantwoording vragen juni 2025, interviews, berichtgeving en actieplannen drinkwater van de provincies. ↩
-
In de Structuurvisie Ondergrond van het ministerie van IenW en EZK staat: “De provincies wijzen binnen een periode van 2 tot 3 jaar de noodzakelijke Aanvullende Strategische Voorraden aan en leggen het daarbij behorende beschermingsregime vast in provinciale verordeningen.” op p. 49. ↩
-
Blijkt uit schriftelijke beantwoording vragen door provincie Groningen, 11 juni 2025. ↩
-
Het gaat om de gebieden: Dwarsdjip, Groote Brekken, Tsjukemar, Skarster Rien en Oldenkamp, blijkt uit schriftelijke beantwoording vragen door provincie Friesland, 4 juni 2025. ↩
-
Telefonisch interview met gedeputeerde Friso Douwstra, 6 juni 2025. ↩
-
Zie onder andere de informatiepagina van drinkwaterbedrijf Vitens over de waterwinning bij Luxwoude. ↩
-
In een schriftelijke reactie aan Investico op 27 juni laat de provincie Noord-Brabant weten dat de provincie geen extra grondwaterreserves aanlegt. “De Aanvullende Strategische Voorraden zijn een terugvaloptie gebruikt indien een andere grondwaterwinning zou moeten sluiten door kwaliteitsproblemen. Hierdoor komt er geen toename in grondwateronttrekking in Brabant.” De toenemende vraag gaat Brabant opvangen met aanvullende ‘alternatieve’ bronnen zoals brak en zout water en waterbesparing. Echter staat in de Beleidsnota Drinkwater uit 2014 dat er geen noodzaak mocht ontstaan om op grote schaal over te schakelen op brak of zout water, p. 41. ↩
-
Zie rapport De drinkwatervoorziening van de toekomst, RIVM 2024 p. 28. Blijkt ook uit schriftelijke beantwoording vragen door provincies Brabant en Zeeland, 4 en 6 juni 2025 en uit telefonisch interview met provincie Brabant, 17 juni 2025. ↩
-
Zie onder andere schriftelijke reactie Evides, 27 juni 2025. ↩
-
Zie onder andere schriftelijke reactie Evides, 27 juni 2025. ↩
-
Reactie per e-mail provincie Limburg, 2 juni 2025: ‘Voor de Roerdalslenk gelden wel beperkingen, momenteel kan geen extra water worden gewonnen omdat er sprake is van een dalende stijghoogte in het grondwaterpakket. Daarmee is het grondwaterlichaam Maas-Slenk-Diep, dat bestaat uit de diepe watervoerende pakketten van de Roerdalslenk, voor de Kaderrichtlijn Water niet in goede toestand.’ ↩
-
Het gaat om waterwingebieden Venloschol en de Dommel, blijkt uit schriftelijke beantwoording vragen, provincie Limburg, op 2 juni 2025. Bij winplaats De Dommel speelt ‘een hoge nitraatbelasting van het grondwater’, blijkt uit e-mail provincie Limburg, 27 juni 2025. ↩
-
Zie Regionaal Actieplan beschikbaarheid drinkwaterbronnen 2023 tot 2030 — Vitens, regio Overijssel en Provincie Overijssel, p. 1-2. Blijkt ook uit interview met Peter Salverda, Vitens, 4 juni 2025. ↩
-
Blijkt onder andere uit e-mail provincie Overijssel, 26 juni 2025 en telefonisch gesprek met Vitens, 27 juni 2025. ↩
-
Voor Koppelerwaard en Bruchterveld zie Milieueffectrapportage Adaptieve strategie drinkwater Overijssel, Deltares, 2020, p. 22-23. tevens per e-mail en telefonisch besproken met provincie Overijssel en Vitens, juni 2025. De provincie en Vitens laten weten bij Koppelerwaard onderzoek te doen naar hoe waterwinning en natuurbehoud hier in balans samen kunnen gaan. ↩
-
Blijkt uit beantwoording vragen per e-mail, provincie Overijssel, 3 juni 2025: “Uit een actualisatiestudie voor de reserveringen Bruchterveld en Koppelerwaard uit 2023 blijkt dat de potentie van deze gebieden bovendien lager is dan eerder verwacht.” Telefonisch bevestigd door Vitens, 27 juni 2025, ↩
-
Zie bijvoorbeeld ‘Vergunningplicht voor grondwater onttrekken en water infiltreren’, Informatiepunt Leefomgeving, Rijksoverheid. ↩
-
Zie bijvoorbeeld ‘Bestaand provinciaal beleid onder de Omgevingswet’, Informatiepunt Leefomgeving, Rijksoverheid. ↩
-
Beantwoording vragen per email, Drinkwaterbedrijf Groningen, 11 juni 2025. ↩
-
Tijdens persbijeenkomst van de drinkwaterbedrijven bij drinkwaterbedrijf Dunea in Scheveningen, 4 juni 2025. ↩
-
Zie Signaalrapportage Drinkwater steeds schaarser: provincie neem verantwoordelijkheid, ILT, 15 januari 2025. ↩
-
Zie rapport Drinkwater onder druk, Algemene Rekenkamer, 13 mei 2025 en Signaalrapportage Drinkwater steeds schaarser: provincie neem verantwoordelijkheid, ILT, 15 januari 2025. Blijkt ook uit interview met Peter Salverda, Vitens, 4 juni 2025. ↩
-
Zie Overzicht belangrijkste gesprekspartners, bijlage bij Regeerprogramma Kabinet Schoof, 2024. ↩
-
Zie Project Gaswinning Friesland Follega Woudsend. Voornemen en voorstel voor participatie, Ministerie KGG en Vermilion Energy, augustus 2024. Zie Rechtvaardige batenverdeling van de mijnbouw, Berenschot, maart 2025. ↩
-
Zie Grondwaterbeschermingsgebieden en waterwingebieden, Dataregister Nederlandse overheid, laatst bijgewerkt 11 april 2025. Zie voor boringen voor warmtenetten ook het bericht ‘Kamer verbiedt boren naar aardwarmte in gebieden voor drinkwater’, Vewin, 2022. ↩
-
Blijkt onder andere uit interview met Peter Salverda, Vitens, 4 juni 2025. Zie ook Hand-out zekerstellen van de drinkwatervoorziening op lange en korte termijn, Vewin, 2022 en Jaarverslag Vewin, 2020 en ↩
-
Blijkt uit Stikstofstandpunt van drinkwaterbedrijvenvereniging Vewin, 17 februari 2023. Zie Actieprogramma Beschikbaarheid Drinkwaterbronnen 2023-2030, IPO, Vewin en Ministerie IenW, januari 2025, p. 11. ↩
-
Zie Actieprogramma Beschikbaarheid Drinkwaterbronnen 2023-2030, IPO, Vewin en Ministerie IenW, januari 2025. ↩
-
Reactie per e-mail, Ministerie IenW, 12 juni 2025. ↩
-
Reactie per e-mail van het Interprovinciaal Overleg, 23 juni 2025. ↩
-
Zie Beleidsnota drinkwater, Ministerie IenW, 2014, p. 59. ↩
-
Zie Rapport Nationale grondwater reserves, Deltares, 2022. ↩
-
Zie Rapport Focus op strategische voorraden, Algemene Rekenkamer, september 2022, p7, p11. ↩
-
Zie reactie van toenmalig minister Harbers van IenW op het rapport Focus op strategische voorraden, 16 september 2022. ↩
-
Reactie per e-mail, Ministerie IenW, 12 juni 2025. ↩
-
Zie Beleidsnota drinkwater, Ministerie IenW, 2014, p. 59. ↩
-
Blijkt uit reactie per e-mail, Ministerie IenW, 12 juni 2025. ↩
-
Zie Productie van drinkwater, Compendium voor de leefomgeving, 2024. ↩
-
Zie De Drinkwatervoorziening van de toekomst, RIVM 2024, onder andere p. 54-55. ↩
-
Zie het bericht ‘Pilotonderzoek Tholen’, Brabant Water. ↩
-
Zie De Drinkwatervoorziening van de toekomst, RIVM 2024, p. 56. ↩
-
Zie Debat over de val van het kabinet, Tweede Kamer, 4 juni 2025. ↩
- Lees meer over
- Drinkwater
Wilt u onafhankelijke onderzoeksjournalistiek ondersteunen? Word Vriend van Investico