Duurzaam?
Unilever wordt geprezen als onbetwiste duurzaamheidskampioen. Volgens topman Paul Polman gaat winst voor het bedrijf hand in hand met winst voor mens en planeet. Investico ontcijferde de duurzaamheidscode van Unilever en vond de pijnlijke realiteit achter het papieren labyrint.
Spel: wat voor topman ben jij?
De planeet redden én de winst van de multinational verdubbelen, dat is prima mogelijk volgens Unilever-topman Paul Polman. Maar voor welke dilemma’s komt de CEO van zo’n groot en groen bedrijf te staan? Speel ons spel en ontdek de route naar een gezonde planeet en bloeiende multinational.
Terugkijken: doe maar lekker duurzaam
Op vrijdag 31 maart presenteerde Investico samen met De Groene Amsterdammer de uitkomsten van ons onderzoek naar Unilever in Pakhuis de Zwijger. Experts gingen de discussie aan over de vraag: Hoe gaan meer winst en duurzaamheid met elkaar samen? Kijk hier het debat terug.
Urgenda initieert publiciteitsactie met bedrijfsleven
Actiegroep Urgenda, bekend van de Klimaatrechtszaak tegen de Staat, blijkt de initiatiefnemer van de publiciteitsactie rond dertien Nederlandse captains of industry die zichzelf op de borst kloppen over de duurzame prestatie van hun bedrijven.
Inside Unilever’s sustainability myth
Het Britse tijdschrift New Internationalist publiceerde ons onderzoek naar Unilever. ‘Unilever is regarded as a champion of sustainability. According to CEO Paul Polman, what benefits the company also benefits the earth. But when US competitor Heinz Kraft tried to take over the company, Unilever changed its short-term strategy.’
De onzichtbare macht van McKinsey
Hoe ver reikt de ‘onzichtbare macht’ van McKinsey? Wat doet het bedrijf met de gigantische berg bedrijfsgevoelige informatie die ze verzamelen? De Masterclass deed in 2011 vier maanden onderzoek, sprak tientallen ‘alumni’ en schreef een diepgravend portret.
Het invloedrijke adviesbureau McKinsey heeft een ingebakken cultuur van geslotenheid. Die werkwijze is risicovol en niet meer van deze tijd.