Bedrijven, economie & financiën

Duurzaamheid uit een pakje

22-03-2017
Unilever wordt geprezen als onbetwiste duurzaamheidskampioen. Dat is vooral gebaseerd op papieren prestaties, blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer. Op palmolieplantages in Indonesië wordt nog steeds regenwoud vernietigd en kinderarbeid gebruikt voor Unilevers ‘duurzame palmolie’. Ook de duurzame worteltjes in een blik Unox-soep blijken niet of nauwelijks duurzamer dan worteltjes van de Albert Heijn.
Mannen uit het dorp Muara Tae lopen over land dat een paar dagen ervoor nog regenwoud was. Nu komt er een palmolieplantage. Foto: Hollandse Hoogte
Foto:  Arie Kievit / HH
Dossier
De Unilever-code

Toen vorige maand de Amerikaanse multinational Kraft-Heinz een vijandig bod uitbracht op Unilever, spoorden grote Nederlandse beleggers Unilever-topman Paul Polman aan om ‘koersvast’ te blijven en de duurzame lijn voort te zetten.

Maar hoe duurzaam is die koers werkelijk? Unilever meldt op de website dat het honderd procent van zijn belangrijkste grondstof, palmolie, sinds 2012 inkoopt uit ‘duurzame bronnen’. Om de sector te verduurzamen richtte het bedrijf in 2004 samen met het Wereld Natuur Fonds een ‘ronde tafel’ op. Maar inspecties op plantages blijken een wassen neus, mensenrechtenschendingen zijn aan de orde van de dag en de kap van het regenwoud gaat door. Van de honderden klachten over landconflicten in Indonesië, werden er in 2016 slechts elf meegenomen in de officiële klachtenprocedure van de ronde tafel. Bij alle elf bleef de lokale bevolking met lege handen achter.

Dankzij een eigen duurzaamheidscode is 92 procent van Unilevers groenten inmiddels ‘duurzaam geteeld’. Maar de code wijkt niet of nauwelijks af van reguliere landbouwregelgeving in Nederland en België, blijkt uit ons onderzoek. De distributeur waarvan Unilever zijn duurzame wortels afneemt, levert dezelfde groenten aan gevangenissen en ziekenhuizen.

Duurzaam?

De winst verdubbelen en tegelijkertijd de planeet redden, dat kan volgens topman Polman. Maar alleen zolang Unilever zelf mag bepalen wat ‘duurzaamheid’ inhoudt. Cosmeticamerk Dove is volgens moederbedrijf Unilever een ‘duurzaam voorbeeldmerk’. Niet alleen omdat de deodorant kleinere verpakkingen heeft, maar ook omdat Dove tienermeisjes ‘zelfvertrouwen’ geeft.

Unilevers duurzaamheidsmythe blijft intact door innige samenwerking met NGO’s, overheden en de media. Die in hun enthousiasme voor Unilevers ambitie hun controlerende taak verwaarlozen. 

Lees het volledige onderzoek in De Groene Amsterdammer.

 

Speel Topmannetje:

Lukt het jou om de wereld te redden én je bedrijf draaiende te houden?

 

Dit verhaal verscheen in De Groene Amsterdammer
Doneer